Ik ben niet gemaakt voor het leven

Ik ben niet gemaakt voor het leven. Net zoals ik niet gemaakt ben voor muziek. Mijn oren kunnen niet horen wanneer een gitaar een snaar mist of als iemand ontiegelijke vals zingt. Ik kan zelf geen toon aangeven en de maat aanvoelen kan ik al helemaal niet. Of bakken, koken en braden, dat is ook echt niet aan mij besteed. Ik word gestrest als er veel dingen van mij verwachten worden, als je veel verschillende ingrediënten bij elkaar moet doen, proef niet het verschil of er nu wel of geen zout doorheen zit. Meestal maak ik gerechten niet eens af. En als ik iets in de oven stop, kan ik je garanderen dat het er zwart of op z’n minst bruin uit komt (en nee, het is dan niet iets van chocola).

IMG_3114

En op die manier ben ik ook niet gemaakt voor het leven. Ik vind het zwaar om ’s ochtends op te staan en te bedenken dat er weer een dag is, dat het niet voorbij is maar het nog steeds doorgaat. Ik kan een hele dag opzien tegen een simpele afspraak aan het einde van de dag, ik krijg dan niks uit handen en verspil daarmee mijn tijd. Mensen die je tegenkomt in het leven, familie, vrienden, collega’s, medestudenten, ik vind ze lastig. Weet niet precies wat ze van mij willen, ik wil liever alleen zijn. Maar als ik dan alleen ben, dan voel ik mij eenzaam. Maar als ik dan wel met ze praat, voel ik mij ook eenzaam. Want ze begrijpen mij niet of doen niet hun best mij te begrijpen of ze doen alsof ze mij begrijpen of ze weten niet wat ze met mij aan moeten. En dan als er wel een gesprek is, wat een nutteloze onderwerpen. Wat maakt het uit dat je je druk maakt omdat er nog geen cijfer bekend is. Of wat kan mij het schelen dat je een ‘heel grappig’ filmpje laatst op Facebook zag.
Of als je dan iets vertelt en iemand reageert daarop om met zijn eigen verhaal. Wat heb ik daar aan? Luister je dan wel? Of wil je liever gewoon je eigen verhaal vertellen, zeg dat dan gewoon. Over gewoon zeggen gesproken. Communicatie is zó lastig. Het is niet alleen praten, al die non verbale communicatie waarin mensen denken iets te lezen, terwijl dat er helemaal niet is. En ikzelf ben daar nog het beste in. Ik kan dingen lezen bij mensen, waarvan ik overtuigd ben dat ze dát bedoelen in plaats van dat ze dít zeggen. En als ik dan met mijzelf in discussie ga, tja, wie heeft er dan gelijk? Ik? Of toch ik?

En zo maak ik mijzelf gek. Dag in, dag uit. En dat is zó vermoeiend. En daarom ben ik niet geschikt voor het leven. Ik kan niet goed inschatten hoe ik om moet gaan met mensen, welke ingrediënten ik daar voor nodig heb. Mijn oren kunnen de geluksmomenten van het leven niet horen. De maat van het leven, hoe het loopt, hoe het gaat, kan ik niet aanvoelen. Ik word gestrest als er te veel dingen van mij verwacht worden, als mijn werk, mijn school, de maatschappij, mijn familie, mijn vrienden, ikzelf allemaal dingen van mij verwachten. Meestal maak ik de dingen in het leven niet eens af. En als ik dan iets in het leven stop, komt het er meestal zwart uit.

9 gedachtes over “Ik ben niet gemaakt voor het leven

  1. Jeetje. Je ademt en schrijft, dus natuurlijk ben je wel gemaakt voor het leven. Maar dat je in een dip zit, dat zou het wel eens kunnen zijn. Het kan zo simpel zijn als dat je in de laatste periode van je pubertijd zit, en dat je denkt dat er van je verwacht wordt dat je nu alle antwoorden hebt, dat je volwassen moet zijn.
    Maar dat hoeft niet!
    En het kan ook zo zijn dat je gewoon wat hulp nodig hebt. Dat is ook niet erg. Er zijn weinig mensen die zonder hulp door het leven gaan. Misschien heb je zelf al een idee waar je mee geholpen bent, en vraag het anders aan mensen om je heen. Misschien heb je een depressie.
    Hoe dan ook. En het klopt. Er zijn mensen die alleen met zichzelf bezig zijn. Maar mensen die hun eigen verhaal doen, kunnen juist ook proberen om jou een kijkje te gunnen in hoe zij dingen ervaren, zodat jij ermee geholpen bent. En anders mag je het gerust zeggen. Zeg maar: “Ja ho even. We hebben het over mijn probleem nu. Heb je dat wel begrepen?”

    Like

      • Zonnewolk, ik herken zo veel in jouw verhaal! Het leven moet heel zwaar voor je zijn! Ik dacht ik de enige was die dit precies zo, in dezelfde bewoording, dacht en voelde. Deze gedachte en uitspraak heb ik al heel lang in mijn hoofd…Nooit gedacht dit zo ook van iemand anders te horen/lezen

        Like

  2. Heftig om te lezen. Ik denk dat we allemaal gemaakt zijn om te leven, maar dat je het niet meer ziet. Misschien heb je iemand nodig die je dat inzicht weer kan geven, dat is niks om je voor te schamen. Het is zo zonde om er niet van te genieten, als je hier toch bent…

    Like

  3. Intens. Ik denk dat iedereen wel eens op een punt staat om op te geven. Een moment dat je niet meer ziet welke kant je op moet. Of je een kant op moet. Is stilstaan misschien beter?

    Daar moet je doorheen, keihard en rechtuit. Dat kun jij. En als het je niet lukt, blijf dan mooie dromen dromen. Schrijf zo prachtig als jij dat kunt. Schrijf zelf de lijnen voor de gelukgmomenten. Plaats ze daar waar jij ze nodig acht. X

    Like

  4. Ik zie mezelf in jouw verhaal. Alleen ik heb andere problemen met mezelf zoals onzekerheid en al voel ik dat ik op de goeie weg ben sommige dagen zijn slechter. Maar werkelijk werken aan jezelf is de enige remedie. Positieve affirmaties. Ontwijken va

    Like

  5. Ontwijken van situaties die je niet graag doet. In de mate van het mogelijke. Jezelf graag zien en dingen doen die je leuk vind. Weet je niet direct iets maak eens een wandeling. Ik hoop dat ik je wat nuttige dingen heb gezegd en zoniet probeer toch maar de positieve affirmaties …voor een spiegel staan en zeggen dat je van jezelf houd en in jezelf geloofd. Dat je gemaakt bent voor het leven en dat de weg voor je openligt je hoeft enkel maar te kiezen welke kant je uit wil. Vriendelijke groeten Ilphukiir

    Like

Leuk als je een reactie achterlaat!

