Knutselhoekje ~ Handstandje

9Weer een nieuwe Do It Yourself vandaag. Ik heb lang over de naam nagedacht, maar Handstandje vond ik het toepasselijks! Klinkt ook leuk, toch? Een standje (standaard) in de vorm van een hand waar je kaartjes en berichtjes tussen kan stoppen! Lees snel mee hoe je dit maakt!

1Je hebt nodig:
~ een mes
~ een dikke(re) kwast
een dunne(re) kwast
~ witte verf
~ rode verf
kleiDe klei heb ik van de Action vandaan, ik wilde het graag uitproberen namelijk. Het is de Home Deco Modelling Clay en kost volgens mij onder de 2 euro. Het is een redelijk fijne klei, alleen het drogen duurt echt een baard.
2
Het begin is heel makkelijk. Je pakt de klei uit de verpakking en scheurt er een stuk vanaf. Dit kneed je goed tussen je handen en je maakt er vervolgens een ronde bol van. Of tenminste… zo rond mogelijk!
3Die bol maak je vervolgens plat, zodat er een ovaal ontstaat. Het lastige aan de klei is dat er best snel scheurtjes inkomen. Dit kan je dan weer glad strijken door met een beetje water er overheen te gaan, zodat het nat wordt en je het weer glad kan strijken.
Zorg dat het niet te dik, maar ook niet te dun is. Lekker duidelijk hè? En dat het ook echt overal even dik is of dun is.
4Vervolgens snij je met het mes het figuur van een hand eruit. Ik vond het makkelijk om het gewoon met rechte lijnen te snijden en het later pas rond te maken. Maar achteraf gezien, was het misschien ook beter om het gelijk rond te snijden. Het mooie aan klei is dat je het best makkelijk kan corrigeren, dus als je er te veel of te weinig afhaalt, kan je het makkelijk weer goed maken.5Dit werd het uiteindelijk. Een handje. Je kan zien dat ik bij de duim een stukje erbij heb gedaan en de wijsvinger een stuk dunner hebt gemaakt dan op de foto ervoor. Dat is wat ik uitlegde met dat je het heel makkelijk kan corrigeren. Misschien kan je zelf jouw eigen hand neerleggen en deze omtrekken met een mes, maar ik weet niet of dat veel mooier gaat worden. 6Vervolgens buig je de vingers alsof het echt een hand is die iets vastpakt. Probeer een beetje jouw eigen hand als voorbeeld te nemen, hoe het eruit ziet als jij iets vastpakt. De duim en wijsvinger moet in ieder geval dicht bij elkaar staan, zodat er een papiertje/kaartje tussen past.
Ik heb ter versteviging spulletjes achter de vingers gezet, zodat ze goed krom blijven staan. Op deze manier heb ik het laten drogen.

one eternity later
Bron

En dat drogen duurde dus echt héél lang. Ik denk dat ik het wel een hele week heb laten drogen en ik heb het dan ook nog bewust in de zon gezet, maar het ging onwijs langzaam.
Misschien is het daarom handiger om klei te gebruiken die je in de oven doet, zodat het allemaal wat sneller gaat.
10Nadat de klei EINDELIJK droog was, heb ik het weer nat gemaakt door de Home Deco Varnish erop te smeren. Ook gekocht bij de Action.
Gelukkig droogde dit een heel stuk sneller. Dit laagje zorgt er blijkbaar voor dat het klei niet weer nat wordt en het dan ook niet uit elkaar kan vallen.
7Nu kon ik de hand de verven. Ik koos voor wit, zodat het er een beetje als een interieur stuk eruit zou zien. Ik heb er wel twee lagen overheen gedaan, misschien was een derde laag nog beter geweest.
Om het helemaal af te maken, had ik er ook nog rode nagels op gedaan, vond ik wel een leuke toevoeging. 8En dan is het Handstandje klaar en kan het dienen als memohouder of kaartjeshouder! Ik vind het in ieder geval erg schattig staan!

Wat vond je van dit knutselprojectje?logo bloglovin2

 

22 gedachtes over “Knutselhoekje ~ Handstandje

  1. Huh ik kwam er net achter dat ik je nog niet volgde haha. Nou, nu wel! Anyway, ik moest echt heel hard lachen om dat Spongebob plaatje. Leuk geworden!

    Like

  2. Leuk idee zeg! :-)
    Jammer altijd hè, dat klei en al dat soort dingen zo lang moeten drogen, bah.
    Maar dit ziet er echt tof uit! Ik zou er zelf niet op gekomen zijn.
    Liefs

    Like

  3. ooh, zo handstandje, ik dacht eigenlijk eerst dat het over de handstand ging, oeps :) Maar dit is ZO GAAF, dat je zoiets gewoon zelf kan maken, daar had ik nooit aan gedacht, super origineel!

    Like

Leuk als je een reactie achterlaat!

