Uit de boekenkast ~ De 100

De 100

Het boek De 100 (Kass Morgan) had ik gekregen voor Sinterklaas, lange tijd terug alweer, maar het was mij nog niet gelukt om het te lezen. Het boek sprak mij gelijk al erg aan, ik houd namelijk erg van sci-fi en verhalen over jongeren, en dat komt in dit boek goed aan de orde.

Van de gelijknamige televisieserie The 100 had ik ook al 1,5 seizoen van gezien, wat ik erg leuk vond! Ik was dus extra benieuwd naar dit boek en hoopte dat het net zo leuk zou zijn als de tv-serie.


Het verhaal speelt zich af in de toekomst waarin de aarde onbewoonbaar was of is, dat weten de overlevenden mensen niet. Jarenlang al leeft de mensheid namelijk in de ruimte, maar nu heeft de overheid van het ruimteschip het idee gehad om honderd jongeren die veroordeeld waren, terug naar de aarde te sturen om te zien of het bewoonbaar is geworden.
Moet je je even voorstellen: 100 jonge ‘criminelen’ die met z’n allen naar een planeet worden gestuurd, waarvan ze niet weten of het bewoonbaar is, of het veilig is en daarnaast hebben de jongeren de aarde alleen maar van verhalen gehoord, maar weten ze zelf ook niet wat hun te wachten staat.

In het boek komen vier tieners duidelijk in beeld: Clarke die haar ouders heeft verloren, Bellamy die voor zijn zusje vecht, Glass die haar grote liefde achterna gaat en Wells die iets vreselijks heeft gedaan en dit in alle macht probeert goed te maken.
Het boek is niet helemaal hetzelfde als de televisieserie. In de televisieserie is Clarke namelijk echt de hoofdrolspeelster, terwijl in het boek juist iedereen persoonlijk aan het woord komt. Elk hoofdstuk lees je vanuit iemand anders. Dat maakt het aan de ene kant wel interessant, je leest namelijk meer de achtergronden van de individuele personen, terwijl ze indirect wel met elkaar verbonden staan. Er wordt ook in het heden en verleden geschreven, je komt er bijvoorbeeld bij die vier personen achter waarom zij in detentie zaten en wat hun reden is waarom ze niet of juist wel naar de aarde wilden. Hoe meer je uit het boek leest, hoe meer je over hun verleden te weten komt.

Ik miste wel sommige karakters die in de televisieserie wel zitten, maar in het boek niet voorkomen.Het boek is fijn om te lezen, de afwisseling tussen de personen en heden en verleden vond ik erg leuk. Ik vond het alleen wel jammer dat er weinig op de aarde zelf afspeelde, dat had mij interessanter geleken. Het komt wel een beetje aan bod hoe 100 jongeren landen en hoe ze om gaan met ethische dilemma’s, maar toch had dat nog meer kunnen worden uitgediept. Ook miste ik af en toe nog wel diepgang bij de personen, dat er wel wat meer emoties aan bod konden komen. Maar ik ben daarom extra benieuwd naar het tweede deel: Dag 21. Ook is er al een deel 3: Homecoming, volgens mij nog niet in het Nederlands verkrijgbaar.
Ik hoop dat het tweede deel meer over het leven op aarde gaat en er ook meer spanning zal zijn, zoals in de televisieserie te zien is. Wat me er aan doet herinneren dat ik denk ik weer de televisieserie ga oppakken!
Het boek krijgt in ieder geval vier wolkjes!4wolk

Tussen zijn wimpers door keek Bellamy naar de zonsopgang. Hij had altijd aangenomen dat die ouder dichters maar een eind weg hadden gekletst, of anders dat ze betere drugs hadden dan hij ooit had geprobeerd, maar ze hadden gelijk. Het was te gek om te zien hoe de lucht van zwart naar grijs veranderde, en vervolgens explodeerde in grote vegen kleur. Hij voelde geen enkele aandrang om opeens te gaan zingen of zo, maar goed, hij was dan ook nooit een kunstzinnig type geweest.
Hij boog zich naar voren en trok Octavia’s deken wat verder over haar schouder. De avond daarvoor had hij het ding uit een van de voorraadcontainers zien steken, en tijdens het daaropvolgende gevecht had hij een jongen bijna een tand uit zijn mond geslagen. Bellamy blies zijn adem uit en keek hoe die voor hem een wolkje vormde; het bleef veel langer hangen dan het zou doen op het schip, waar het ventilatiesysteem de lucht bijna je longen uit zoog voor die de kans had langs je lippen te komen.
(blz. 70)

7 gedachtes over “Uit de boekenkast ~ De 100

  1. Ken de serie en het boek niet, maar het klinkt wel interessant! Normaal als ik een boek niet ken zal ik eerder gaan lezen, dan dat ik de meningen van anderen al gelezen of gehoord heb. Maar dit klinkt zeker tof.

    Liked by 1 persoon

Leuk als je een reactie achterlaat!

