Knutselhoekje ~ Waskrijtschilderij

1

Misschien kennen jullie deze Do it Yourself al, maar het is zo leuk om te doen, dat ik het graag met jullie deel! De Do it Yourself – Waskrijtschilderij! Ook wel bekend als Crayon Art.
Moederdag komt er natuurlijk ook weer aan (niet vergeten: komende zondag alweer!) en dit is ook best een leuk cadeau om te geven voor Moederdag! Zelfgemaakte cadeaus zijn toch altijd wel het leukst. Maar het is ook leuk om het zelf op te hangen in je kamer. 


Benodigdheden

2

  • Wit canvas (Action)
  • Krijtjes (Hema)
  • Lijmpistool (Action)
  • Föhn
  • Oude kranten
  • Voorbeeld van een silhouette

Dit alles is echt niet duur. Het is wel belangrijk om een hoog vetgehalte in de krijtjes te hebben, anders smelten ze lastiger. Ik had krijtjes waar een papiertje om heen zat, misschien is het mooier als je echt waskrijtjes hebt zonder papier, maar dit vind ik ook wel iets hebben!

2Werkwijze
Het handigste is om de krijtjes alvast op volgorde bovenaan het canvas neer te leggen. Het leukste is als je een beetje een patroon of iets in de kleuren hebt. Bijvoorbeeld door alleen maar verschillende paarstinten te gebruiken, als jouw kamer uit paarse kleuren bestaat. Je mag het natuurlijk helemaal zelf weten, want het is jouw schilderij!
Ik had er voor gekozen om regenboogkleuren te gebruiken, ook omdat ik veel verschillende kleuren in het potje had zitten en ze mooi op elkaar aansloten. Je legt ze in ieder geval op volgorde hoe jij het wilt en dan wordt het een beetje een gepriegel, want nu moet je ze vastlijmen. 3Let er goed op dat ze mooi recht blijven liggen en goed tegen elkaar aan. Wacht steeds eventjes nadat je er weer eentje hebt vastgelijmd, anders heb je kans dat je ze per ongeluk verschuift. Als ze allemaal vastgeplakt zitten, kan je er voor kiezen om onderaan een silhouette te tekenen. Ik vond het erg leuk om een verliefd koppel te doen met een paraplu, zodat het net lijkt alsof ze onder de regen staan. Op internet kan je verschillende silhouettefiguurtjes vinden. Als het echt voor Moederdag is, is het misschien leuk om iets te vinden met een moeder en kind of bijvoorbeeld een ballerina, als jouw moeder heel erg van dansen houdt. Je kan er ook voor kiezen om geen silhouette te doen, dan heeft het schilderij alsnog een tof effect!
Als je wel een silhoutte doet: print deze, knip ze uit, trek ze over en verf het in met zwart. Vervolgens heb ik boven de silhouette een soort dakje gemaakt van karton, zodat de ‘verf’ niet over de silhouette heen zou gaan. 4En nu is het tijd om te föhnen! Ik raad je aan om het canvas rechtop tegen een muur te zetten en om overal kranten neer te leggen. Zowel tegen de muur als op de grond/tafel, want het wil nog best wel eens spetteren!
Nu moet je geduldig wachten en merk je van zelf dat het gaat smelten. Probeer de föhn echt van bovenaf te laten blazen, zodat de kleuren niet te veel met elkaar mengen, tenzij je dat natuurlijk juist mooi vindt! Mijn föhn was niet zo sterk, dus het duurde bij mij erg lang. Hoe heter en harder je föhn blaast, hoe sneller het gaat.
Let ook goed op of het nog steeds goed gaat het met dakje boven je silhouette, zodat daar echt geen ‘verf’ terecht komt. Wanneer je vindt dat het mooi is geworden, ben je klaar! 5Mocht je deze uitleg toch nog lastig vinden, kan je hier een filmpje bekijken met uitleg!

Kende je deze DIY al? Wat vind je er van? logo bloglovin2

23 gedachtes over “Knutselhoekje ~ Waskrijtschilderij

  1. Oh! Deze DIY staat al heel lang op mijn creatieve To Do lijstje, maar het isner steeds maar niet van gekomen….
    Je legt goed uit hoor! Mocht ik dit ook een keer (EIN-DE-LIJK) willen uitvoeren, dan heb ik dat YouTube filmpje niet eens nodig!

    Like

    • Ja, dat is misschien wel leuk om met kinderen te doen inderdaad! Al hoewel.. Je moet er wel geduld voor hebben tot het smelt…. Dus waarschijnlijk doe jij dan alsnog het meeste werk ;)

      Like

  2. Ah, gaaf is ‘ie geworden zeg! Ik heb zoiets al weleens vaker gezien, maar met die twee mensen onder paraplu is hij nog net wat origineler. Dit ga ik ook maar eens proberen, het lijkt me alleen al leuk om gewoon te doen, naast dat het eindresultaat ook heel leuk is :)

    Like

Leuk als je een reactie achterlaat!

