Wie het eerste afvalt!

Ongemakkelijk kijk ik naar de zwartgekleurde cijfertjes die me gemeen aanstaren. Dit was niet wat ik wilde. Mijn maag draait zichzelf in een knoop en het liefst lag ik nu gewoon in bed. Beschaamd kijk ik om me heen of niemand het zag en snel stap ik weer van de weegschaal af. De cijfers die ik net zag lachen me uit in mijn hoofd. Dikkerd dat je bent, op deze manier pas je nooit meer in die trouwjurk van je. Ik verlang nog meer dan ooit naar m’n vertrouwde bed, maar ik wil me niet laten kennen en snel loop ik naar een fitnessapparaat toe. Mijn gedachten gaan alle kanten op, wanneer ik de gewichten instel en de handvatten van het apparaat vastpak. Zo automatisch als mijn armen heen en weer gaan met de stangen van het apparaat, zo automatisch gaan mijn gedachten heen en weer met de kronkels van mijn hersenen.

Na mezelf eerst een tijd zielig te hebben gevonden: ik ben nu eenmaal stevig en als ik me bluh voel, ga ik eten en ik voelde me behoorlijk bluh de afgelopen weken, dus het is niet verrassend dat ik daardoor ben aangekomen, maar zóveel….
Slaat de angst toe: wat als ik echt niet meer in die trouwjurk pas? Het koste nogal veel geld en het is echt een mooie jurk. Shit, ik ben de sjaak. De laatste keer met passen, ging de jurk al moeilijk dicht en nu kan die vast helemaal niet dicht. Shit, shit, shit!
Na angst komt vervolgens wanhoop: blaas die hele trouwdag maar af, het kan me gestolen worden! We trouwen wel gewoon niet, wat voegt het ook toe? Ik blijf wel dik en lelijk, het hoeft allemaal niet meer.weegschaal
Met hangende schouders, een dikke buik en een grote donderwolk in m’n hoofd ga ik naar huis, van dat sporten kwam toch niks terecht. Eenmaal thuis heeft D. net gedoucht van het fietsen en loopt met natte haren de gang in. Hij merkt zoals altijd gelijk dat er iets is en na een tijdje heeft hij het uit mij gekregen. Hoe negatief ik altijd naar dingen kijk, zo positief kijkt hij overal naar. “Dan gaan we vanaf nu afvallen!”
Goh, hoe vaak we dat nu al niet hebben gezegd…

Maar iets in mij is verandert, dat grote getal dat zo confronterend was staat nog steeds op m’n netvlies en even later stappen we samen de deur uit om een weegschaal te kopen. Vanaf nu gaan we bijhouden hoeveel we wegen en (hopelijk) gaan afvallen. We hebben er een wedstrijd van gemaakt: wie als eerste 5 kilo afvalt, mag een cadeautje uitzoeken op de kosten van de ander.

Door dit te delen op het internet hoop ik ook een stok achter de deur te hebben. Ik ben van plan te delen hoe het gaat.

Voor nu als eerste stap ben ik van plan om alleen nog water en thee te gaan drinken en om echt weer op te gaan bouwen met sporten. Natuurlijk ga ik ook proberen het lekkers meer achterwegen te laten, maar het is denk goed voor mezelf om niet alles tegelijk te willen.

Hebben jullie misschien tips om af te vallen? :) logo bloglovin2
16 gedachtes over “Wie het eerste afvalt!

  1. Wat lief van je soon-to-be man dat hij je zo helpt! Op deze manier is het zelfs een beetje leuk (als jij de eerste bent dan he haha). Succes ermee!! Komt vast goed :)

    Like

  2. Ohh wat herkenbaar!! Ik wordt ook zo depressief van de weegschaal! Ik weeg me daarom zo weinig mogelijk en probeer verschil te zien aan m’n kleding. Ik ben namelijk vanaf vandaag weer begonnen en moet gewoon even streng zijn voor mezelf. 16 kg aankomen in 1,5 jaar tijd is gewoon veel te veel!

    Like

    • Dat is ook een goede, verschil zijn aan je kleding. Maar toch is het ook wel motiverend om dat cijfertje steeds iets lager te zien! Doe je anders mee met onze wedstrijd? :)

      Like

  3. Lief dat je vriend je zo fijn steunt en wil helpen! :) Samen kunnen jullie de wereld aan (toch? ;))
    Stiekem hoop ik dat het je lukt om wat minder je gevoel te laten lijden door de weegschaal en meer te ‘voelen’ hoe jij je nu eigenlijk voelt in je lichaam. Dat is veel belangrijker dan een kilootje meer of minder.
    Veel succes!

    Like

    • Dankje voor je reactie. Ik weet ook wel dat het belangrijker is hoe ik mij voel, maar hoe ik mij nu voel in mijn lijf is ook niet prettig :). En die weegschaal is wel motiverend op één of andere manier! :)

      Liked by 1 persoon

  4. Succes! Hopelijk lukt het! :-)

    Tips: Veel water drinken, dat helpt vaak al tegen de kleine hongertjes. Suikers drastisch verminderen, echt waar, focus je meer op suikers verminderen dan op vetten verminderen! En zie dat je ontbijt goed eiwitrijk is, dan ben je gevuld tot aan de middag en ga je tussendoor al niet meer knabbelen. Wat mij goed helpt om lang een gevuld gevoel te hebben is om muesli (niet die krokante, daar zit keiveel suiker in) te mengen met een banaan en griekse yoghurt. Maar je moet de goede griekse yoghurt nemen, die met veel eiwitten in en weinig suikers. Heel veel van die griekse yoghurts (zoals van Danone) hebben weinig eiwitten en veel suikers. De enige met veel eiwitten die ik ben tegen gekomen is de Total Fage. Die verkopen ze bij de Delhaize en de Albert Heijn.

    En als je traint zou ik persoonlijk meer focussen op krachttraining dan op cardio. Van krachttraining kom je initieel wel bij, omdat je spieren aanmaakt en spieren wegen meer dan vet. Maar spieren verbruiken meer calorieën en vanaf een bepaalde moment ga je dan veel sneller je vetten verbranden.

    Like

    • Dankje voor je uitgebreide reactie! Jaaa, dat water drinken doe ik nu ook heel veel! Ik vind het nog wel lastig om te kijken naar eten, waar wel of niet veel suikers in zitten, koolhydraten etc. Dus dat laat ik nog even achterwege, nu vooral minder snoepen, meer sporten en meer water drinken! Qua sport doe ik inderdaad ook ‘bodypump’. Dat is een groepsles met een barbell, heel erg gericht op kracht.

      Like

  5. Ik ben nooit echt met afvallen bezig maar wat ik wil heb geleerd (tijdens mijn studie psychologie) is dat het helpt om echt op te schrijven wat je allemaal eet (en dan ook echt alles, zelfs als het maar 1 koekje oid is)), door inzicht te krijgen waar het mis gaat kan je dat aanpakken! Succes de komende tijd :)

    Like

    • Oef, ja, ik heb dat geprobeerd met ‘My Fitness Pall’, een weekje heb ik het toen bijgehouden, maar ik vind dat toch wat lastiger ofzo om dat helemaal bij te houden. Al bespreken we nu vaak wel aan het einde van de dag wat we hebben gegeten en voornamelijk of we hebben gesnoept :).

      Like

  6. herkenbaar… hier laatste maanden ook wel wat kilootjes erbij en hoe erg ik daar dan ook van baal, die knop wil nog even niet om.
    heel veel succes! blijf je schrijven over de resultaten? misschien raak ik door jou ook gemotiveerd!

    Like

  7. Wat een motivatie… wie als eerste 5 kilo afvalt, mag een cadeautje uitzoeken op de kosten van de ander :-)
    Een eetdagboek bijhouden, zo zie je wat je eet en proberen om zo gezond (veel groentjes, fruit…) mogelijk te eten en de koekjes, chips, chocolade… achterwege laten.
    Succes!!

    Like

Leuk als je een reactie achterlaat!

